Publikacje nauczycieli



w tym roku szkolnym


 Środa, 13 grudnia 2023 r.     autor: Katarzyna Filipczuk

Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne

Metoda Ruchu Rozwijającego - główne założenia

Weronika Sherborne – bazując w dużej mierze na założeniach Rudolfa von Labana – opracowała własną metodę wspomagającą prawidłowy rozwój psychoruchowy dziecka. Metoda ruchu rozwijającego polega na wykorzystywaniu ruchu jako narzędzia, które wpływa na rozwój dziecka i jest w stanie korygować już istniejące zaburzenia rozwojowe czy zaburzenia neurologiczne u dzieci.

Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne jest jedną z metod wspomagających terapię dzieci z zaburzeniami rozwoju. W trakcie regularnych spotkań w małych grupach dzieci ćwiczą w parze z terapeutą lub rodzicem. Wykonują ćwiczenia ruchowe kształtujące świadomość przestrzeni, własnego ciała oraz komunikację i umiejętność wchodzenia w relacje.

Metoda wywodzi się z dziecięcego baraszkowania, które jest swoistą zabawą dziecka z dorosłym we wczesnym dzieciństwie, a więc jest naturalna i prosta. Poprzez baraszkowanie rozumiane są wszystkie zabawy w bliskim kontakcie np.: podrzucanie, gilgotanie, siłowanie się.

Dzięki Metodzie Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne dziecko poznaje swoje ciało, uczy się koordynacji ruchów oraz orientacji w przestrzeni. Podczas ćwiczeń z drugim człowiekiem rozwija umiejętność nawiązywania kontaktu, współpracy oraz dzielenia radości z innymi (umiejętności społeczne). Ponadto dziecko nabiera zaufania do siebie i do opiekuna, buduje poczucie własnej wartości (jestem ważny/ważna) oraz poczucie sprawstwa (umiem to zrobić). Poczucie bezpieczeństwa w kontakcie z partnerem zabawy wyzwala twórczą energię.

 

Przykładowe ćwiczenia

 

Ćwiczenia kształtujące świadomość osoby

Powitanie stopami: grupa siedzi w kręgu trzymając się za ręce, wszyscy wyciągają nogi przed siebie i witają się dotykając palcami stóp.

Iskierka: grupa siedzi w kręgu trzymając się za ręce, prowadzący ściska dłoń siedzącego obok niego dziecka, ono podaje uścisk dłoni sąsiadowi i w ten sposób iskierka przechodzi przez cały krąg.

 

Ćwiczenia kształtujące świadomość schematu ciała

Koncert na plecach: dorosły klęczy obok leżącego na brzuchu dziecka. Dorośli grają palcami na plecach dzieci, najpierw delikatnie opuszkami palców, a następnie kantami dłoni i całymi dłońmi. Zmieniają siłę i rytm uderzeń.

 

Ćwiczenia kształtujące świadomość przestrzeni

Przeciąganie: dorośli i dzieci leżą „w rozsypce” na podłodze. Przeciągają się (jak po przebudzeniu) i każdy próbuje zagarnąć jak najwięcej przestrzeni dla siebie.



Adaptacja dziecka w przedszkolu- kilka porad dla rodziców

 Poniedziałek, 2 października 2023 r.     autor: Grażyna Toczydłowska

       Pierwsze dni w przedszkolu to okres bardzo trudny zarówno dla dziecka, jak i jego rodziców. Oto kilka praktycznych wskazówek, które ułatwią dziecku ( i rodzicom ) adaptację w naszym przedszkolu.





w poprzednim roku szkolnym

SAMODZIELNY PRZEDSZKOLAK

 Sobota, 17 czerwca 2023 r.   ( 21:03 )     autor: Grażyna Toczydłowska





jeszcze wcześniej

JAK ROZWIJAĆ ODPORNOŚĆ PSYCHICZNĄ DZIECKA

 Sobota, 26 marca 2022 r.   ( 6:43 )     autor: Grażyna Toczydłowska



GŁOŚNE CZYTANIE DZIECIOM

 Niedziela, 13 czerwca 2021 r.   ( 15:58 )     autor: Grażyna Toczydłowska

W dobie ciągłego rozwoju masmediów (telewizja, prasa, Internet) książka wydaje się czymś bardzo nieatrakcyjnym. Trzeba się trochę natrudzić aby po nią sięgnąć (biblioteki, księgarnie), zajmuje czas (trzeba trochę poszukać, by znaleźć potrzebne informacje), jest nieciekawa wizualnie (więcej ma tekstu niż obrazków-zazwyczaj). Trzeba zdać sobie sprawę z tego, że głośne czytanie jest proste i dzieci je uwielbiają! Nie potrzeba specjalnych nakładów finansowych, by czytać dzieciom. Bliski kontakt rodzica z dzieckiem w czasie spędzenia tych paru minut przy czytaniu jest bezcenny. Dziecko czuje się kochane, bezpieczne, pożytecznie spędza czas z mamą, tatą i co najważniejsze – czuje się ważne. Trzymane jest w ramionach, siedzi na kolanach, czy na dywanie z rodzicem, który całą swoją uwagę skupia właśnie na nim. Wysila się , stymuluje odpowiednio glos, robi dziwne miny, by było zadowolone. To też jest bardzo ważny element bliskiego kontaktu z dzieckiem.
Korzyści płynące z głośnego czytania dzieciom książkę są wielkie. Trzeba zaznaczyć, że zalety przemawiające za głośnym czytaniem są dużo bardziej znaczące i procentują na wiele lat niż oglądnie telewizji czy granie na komputerze, z czego nie zawsze zdajemy sobie sprawę.



UNIKAJMY TAKICH SŁÓW

 Niedziela, 13 czerwca 2021 r.   ( 15:01 )     autor: Grażyna Toczydłowska



Dzieci w wirtualnej sieci

 Piątek, 28 maja 2021 r.     autor: user

Zapraszamy do zapoznania się z broszurę informacyjną.



CO ROBIĆ Z DZIECKIEM W DOMU

 Piątek, 2 kwietnia 2021 r.     autor: Grażyna Toczydłowska

100 pomysłów na zabawy z dzieckiem .



JAK UCZYĆ O WARTOŚCIACH W DOMU I W PRZEDSZKOLU

 Poniedziałek, 8 lutego 2021 r.   ( 12:09 )     autor: Grażyna Toczydłowska

   ,,Dziecko w świecie wartości’’- to jedno z zadań głównych w Planie Rocznym naszej placówki na rok  szkolny 2020- 2021.    



ZABAWY ZIMOWE DLA DZIECI - CZYLI W CO SIĘ BAWIĆ NA ŚNIEGU?

 Poniedziałek, 1 lutego 2021 r.   ( 11:57 )     autor: Małgorzata Fiedosiewicz

Sezon zimowy jeszcze się nie skończył, więc szansa na zabawę na śniegu jest wciąż duża! Taka forma aktywności znakomicie wpływa na budowanie odporności u dzieci. Wystarczy tylko dobry kombinezon i krem ochronny. A potem można zacząć zimowe szaleństwo.